Koreografia ja visualisointi Samuli Roininen
Tanssijat Jonna Aaltonen (vier.), Suvi Eloranta/Laura Linna (vier.), Anniina Kumpuniemi ja Mari Rosendahl
Äänisuunnittelu Romulus Chiciuc (vier.)
Valosuunnittelu Sari Mayer
Pukusuunnittelu Samuli Roininen ja Ella Kauppinen
Pukujen toteutus Ella Kauppinen, Työhuone Hengari osk
Kuvat Harri Hinkka
Tampereen konservatoriosta keväällä 2020 tanssijaksi valmistunut Laura Linna tanssi esityksissä 29.11.-14.12.2020 MD:n Suvi Elorannan roolin.
Samuli Roininen toimii esittävien taiteiden kentällä tanssijana ja koreografina. Samuli opiskeli Turun Taideakatemiassa ja Rotterdamse Dansacademiessa ja on työskennellyt mm. Hollannissa, Saksassa ja Luxemburgissa. Tanssiteatteri MD:ssä Samuli on työskennellyt vuodesta 2003. Hänen viimeisimpiä töitään ovat mm. Suuri harppaus (ohj. Piia Peltola 2019), Sankari Moilanen ja Eve (2018) sekä yhdelle katsojalle kerrallaan esitettävä Hamlet private (ohj. Martina Marti 2018).
Romulus Chiciuc [Kitshuk] on työskennellyt taidekentällä monipuolisesti äänisuunnittelijana ja näyttelijänä. Romulus valmistui näyttelijäksi vuonna 2002 Cluj-Napocan Teatterikorkeakoulusta Romaniassa. Muusikkona hän on julkaissut kaksi levyä tuotantoyhtiö A&A Recordsin kautta. Romulus toimii helsinkiläisen European Theatre Collectiven aktiivisena jäsenenä ja on ollut mukana myös mm. Gnab Collectiven, Svenska Teaternin, Sivuvalon sekä Valtimonteatterin projekteissa.
Sari Mayer on työskennellyt Tanssiteatteri MD:ssä vuodesta 2002 lähtien. Valaistusmestarina hän on tehnyt valosuunnitteluja lukuisiin MD:n teoksiin kuten Secunda Prattica (kor. Mari Rosendahl 2016), Hyppy (kor. Tommi Kitti 2014) ja Hyper/Still (kor. Helena Franzén 2008).
Ella Kauppinen on tehnyt pukusuunnittelu- ja valmistustöitä valmistuttuaan pukuompelijaksi vuonna 2010 Tampereen ammattiopistosta. MD:lle Kauppinen on tehnyt pukusuunnittelua koreografi Samuli Roinisen kanssa yhteistyössä teokseen Sankari Moilanen ja Eve (2017) sekä toiminut pukuompelijana Tero Saarisen Loopit-teoksessa (2017). Pääasiassa teatteripuvustuksiin erikoistuneen Osuuskunta Työhuone Hengarin kautta Ella on ollut mukana toteuttamassa puvustuksia lukuisille teattereille vuodesta 2016.
Tekniset tiedot
Rakennusaika 8-10 h | purku n. 2 h
Tila teatteritila, n. 10 x 10 m, tarvitaan koko tilan kattava valo- ja äänikalusto
Kiertuetyöryhmässä 7 henkilöä
”Aavevieraat ajaa takaa ajatusta tulevaisuudesta, jossa oivallamme hiljaisten kehollisten ja ympäristön signaalien palautteen, emmekä antaudu yksinkertaisiin vietteleviin harhakuviin. Painavina, valppaina ja vastaanottavaisina me ponnistamme kohti suurta heilahdusta. Olemme aukaisseet viestipimennon muulta maailmankaikkeudelta, itseltämme ja toisilta. Emme ole enää sivullisia, vieraita ja kodittomia.” –Samuli Roininen.
”Tanssi ja lavastus muotoutuvat tiiviiksi kokonaisuudeksi Samuli Roinisen koreografiassa. Riisuttu ja hallittu maailma on Aavevieraat-teoksen vahvuus.”
”Roininen on keksinyt uuden kielen. Uuden kehonkielen. Minusta tuntuu, että tällaista en ole koskaan MD:n lavalla nähnyt. Jopa tutut tanssijakonkarit näyttävät uusilta ja erilaisilta, jopa tuntemattomilta. Kuitenkin jokaisella tanssijalla on omanlainen kehonkieli, jopa maneeri liikkeessään. Nyt ei ole. Ihan kuin katsoisin täysin uutta kaartia.”
”Tanssijoita ja koreografiaa on ilo katsella. Siinä on kevyt dystopian uhka, aavemaisuutta, mutta myös kieroa huumoria. /…/ Tätä teosta suosittelen täydestä sydämestä kaikille.”
”Tanssijat Jonna Aaltonen, Laura Linna, Anniina Kumpuniemi ja Mari Rosendahl kertovat kulmikkaalla liikekielellään hahmoista, jotka peilaavat itseään omiin luomuksiinsa ja unohtavat samalla miten ymmärtää itseään ja toisiaan. /…/ Koneellista tunnelmaa tukee Romulus C.:n luoma äänimaisema. Sitä vasten tanssijoiden korostetut hengityksen äänet luovat samanaikaisesti hauraan ja elinvoimaisen kuvan ihmiskehosta ympäristössä, joka on eristetty luonnosta.”
”Kiitokset upeasta Aavevieraat-tanssiteoksesta! Samuli (Roininen) olet pelastanut päivämme, työryhmäsi on tuonut valoa tämän pimeyden keskelle, yllättänyt kekseliäisyydellään!”
”Olin ensi-illassa ja vaikken paljoa nykytanssista (enkä paljon muustakaan) mitään ymmärrä, oli perjantain kokemus todella hieno, intensiivinen ja vaikuttava.”
”Huiman hieno ja oudolla tavalla koskettava ja kiehtova.”
”Upea esitys, joka vangitsi intensiivisyydellään.”
”…ääni on huminaa, sirkutusta, rapinaa, sähköistä sirinää, lintujen ääniä, muinaisen kielen rippeitä. Ääni voi olla myös taukoja ja hiljaisuutta. Mietin ovatko nämä hahmot hukanneet kielensä jossain vaiheessa, ja jäljellä on enää muistot joita he koittavat tavoitella.”
”Esitys herätti niin paljon ajatuksia, mielleyhtymiä ja wau-fiiliksiä, että se tekisi mieli nähdä uudelleen.”