Koreografia Mari Rosendahl
Visualisointi Stefan Lindfors
Sävellys Jussi-Pekka Nuto
Tanssi Suvi Eloranta, Elina Jakowleva, Anniina Kumpuniemi/Joel Alalantela, Ville Oinonen ja Samuli Roininen
Sopraano Suvi Eloranta
Valosuunnittelu Sari Mayer
Äänisuunnittelu Jaakko Pimperi
Teatteriteknikko Henri Puolitaival
Puvustus Mari Rosendahl ja Stefan Lindfors
Puvustuksen toteutus Osk Työhuone Hengari: Elina Vättö, Inka Hahto, Ella Kauppinen ja Sari Vaittinen
Kampaukset ja maskeeraus Pepina Granholm
Koreografin avustaja Sonja Pälli
Kuvat Harri Hinkka
Kuva: Harri Hinkka
Mari Rosendahl
Tanssija-koreografi, tanssinopettaja, joka on saanut koulutuksensa Suomen Kansallisoopperassa. Hän on toiminut Tanssiteatteri MD:ssä vuodesta 1997 ja ollut perustamassa Tanssiteatteri Danscoa 1988. Rosendahl on tanssinut useissa nykytanssiteoksissa ja suunnitellut koreografioita eri teattereille, Tampereen Musiikkiakatemialle, kesäteattereihin sekä Oopperaan. Hänen viimeisimmät koreografiansa ovat Kari Heiskasen ohjaama Buccinin La Bohéme Tampereen Oopperalle (2019) ja Anna-Elina Lyytikäisen Teatteri Taistelussa Tampereen Teatteriin (2018). Viimeisimmät koreografiat MD:lle ovat Secunda Prattica (2016) ja Pieni lelukauppa (2014). Rosendahlin nykykoreografiat ovat vierailleet kansainvälisillä teatteri- ja tanssifestivaaleilla niin Suomessa kuin ulkomaillakin.
Jussi-Pekka Nuto
Tamperelainen säveltäjä. Nuton sävellystuotanto pitää sisällään pääasiassa kamarimusiikkia erilaisille kokoonpanoille. Nuto on Tampereen Konservatorion lehtori ja opettaa myös Tampereen ammattikorkeakoulun musiikin koulutusohjelmassa. Tanssiteatteri MD:lle Nuto on säveltänyt musiikkia Mari Rosendahlin teoksiin Rafael, 400 askelta ja Klaffi sekä Anniina Kumpuniemen koreografiaan Ronja Ryövärintytär.
Stefan Lindfors
Taideteollisesta Korkeakoulusta vuonna 1988 valmistunut sisustusarkkitehti ja huonekalusuunnittelija. Lindfors liikkuu vaivattomasti taiteen ja muotoilun eri aloilla niin muotoilijana, kuvanveistäjänä ja elokuvaohjaajana. Hän on toteuttanut uransa aikana useita kansainvälisiä projekteja sekä suunnitellut muun muassa astioita, huonekaluja, valaisimia, vaatteita ja kankaita yrityksille kuten Arabia, Iittala, Marimekko, Swatch ja Ingo Maurer. Lindfors on saanut useita kotimaisia ja ulkomaisia palkintoja töistään ja hän on esillä lukuisissa museoissa ympäri maailmaa.
Tekniset tiedot
Rakennusaika 14 h | purku 2 h
Tila n. 11 x 11 m, tarvitaan koko tilan kattava valo- ja äänikalusto
Kiertuetyöryhmässä 8 henkilöä
Esityksestä sanottua
”jos tästä esityksestä olisi olemassa soundtrack, ostaisin sen heti. Jussi-Pekka Nuto on nero. Musiikki muotoutuu klassikseksi, oopperaksi ja jopa elektroksi. Tätä kuuntelisi kotonaankin mieluusti.”
”Tämä esitys kannattaa nähdä. Se on taidokas ja soljuva. Kertakaikkisen upea. Jos tänä syksynä kaikista teatteriesityksistä menen jonkun katsomaan uudestaan, tämä on ehdottomasti se esitys.” Lue arvostelu kokonaan täältä.
”Mari Rosendahl liittyy uudella teoksellaan syksyn juhlivien tanssitaiteilijoiden joukkoon. 30-vuotisesta urasta saa iloita. Secunda Pratticalla sen voi tehdä ylpeydellä.”
”Teos lähtee liikkeelle pehmeän huomaamattomasti. Parhaimmillaan tanssin sattumanvaraisuus toimii kepeästi, paikoin muuttuu teennäiseksi ja maneeriseksi. Etenkin alkupuolella liike on vahvaa ja sen jatkumot erilaisista kokoonpanoista luontevia. Tanssilla täytetään oivallisesti koko tilaa. /…/ Kokovalkoinen näyttämö, valkoiset puvut, huolelliset maskeeraukset ja hyönteisen siivet. Usva, varjot ja valot, yksinkertaisuudessaan huikea vanhoilla piirtoheittimillä luotu avaruudellinen ympäristö.”
”Secunda Prattica on katsojaansa virittävä ja rentouttava, harvinaisen kaikinpuolisesti onnistunut tanssiteos. Suurenmoisinta on, että MD aivan selvästi irtautuu modernin maailman isosta Secundasta.”
”Omat assosiaationi kulkivat siipien kautta kohti hyönteismaailmaa. /…/ Viimeisen osan musiikki on melodista, ja kun tanssija saa siivet ja puhkeaa laulamaan taivaallisen ihanasti, näen mielessäni korennon kuoriutuvan. Elämä monimuotoisuudessaan tuottaa kauneutta. /…/ Esitys on hypnoottista ja lumoavaa.”
”Secunda Prattican musiikki lumoaa hypnoottis
”Todella kaunis ja vaikuttava esitys, joka synnyttää vahvoja ja monimuotoisia mielikuvia. Hypnoottinen kokemus, joka ei kyllä jätä kylmäksi. Bravo koko tekijätiimi!” Lue arvio kokonaisuudessaan täältä.
”Stefan Lindforsin luoma visuaalisuus on hauraan kaunis kokonaisuus, joka päätyy lopulta, viimeisessä näytöksessä, ikään kuin vedenalaiseen maailmaan. Myllynkivikaulukset saavat uuden merkityksen, kun olen näkevinäni meduusaryppäitä. Katsoja nauttii vapaudestaan maalata maisemaa mielikuvituksensa voimalla.”
”Loistava irtiotto arjesta. Todella ammattitaitoista tanssiteatteria. Kaikki tunteet lähti liikkeelle. Ei tekisi mieli lähteä ulos rakennuksesta, kun tuli niin hyvä olo.”
”Loistava esitys. Toimiva puvustus, lavastus, koreografia. Ylivertaisen maaginen tunnelma.”
”Secunda Prattica MD:ssä oli veikeää katsottavaa. Äänet, ihmissolmujen merkillinen yhteensulavuus ja hidastetunomaiset liikkeet veivät nopeasti mennessään, vaikken ehkä osaisi teosta sen kummemmin kenellekään avata.”