Alkuperäisohjaus ja dramaturgia Piia Peltola
Käsikirjoitus Piia Peltola, Marika Heiskanen, Tuukka Huttunen ja Samuli Roininen
Koreografia Samuli Roininen
Esiintyjät Suvi Eloranta, Anniina Kumpuniemi, Marika Heiskanen, Tuukka Huttunen ja Riikka Papunen.
Vaihtuva roolitus syksyllä: Miro Puranen 24.-31.8. / Samuli Roininen 4.-12.9.
Valosuunnittelu Sari Mayer
Äänisuunnittelu ja musiikki Tony Sikström
Lavastussuunnittelu Ina Ytter
Ääniteknikko Jonas von Matt
Ennakkokuva Petri Kovalainen
Graafinen suunnittelu Mika Suikkanen
Esityskuvat Mikael Mattila
Yhteistyössä Tampereen lyseon lukio
Tuotanto Tanssiteatteri MD ja Teatteri Siperia
Piia Peltola on helsinkiläislähtöinen teatteriohjaaja. Peltolan töille ominaista on työryhmälähtöisyys sekä leikkisyys ja naurettavuus, joita hän löytää synkimmistäkin aiheista. Suuri harppaus -teoksessa häntä kiinnostaa erityisesti empaattisuus yli aika-, paikka- ja lajirajojen.
Teatteri Siperia on vuonna 2005 perustettu tamperelainen vapaan kentän ammattiteatteriryhmä, jonka teokset käsittelevät monipuolisia ja ajankohtaisia aiheita, kuten nuorten elämää, ilmastonmuutosta, radikalisoitumista ja maaseudun autioitumista. Vuonna 2010 huippusuosion saavuttanut Pää edellä -komedia käsitteli nuorten pahoinvointia ja väkivaltaistumista.
Esityksestä sanottua
”MD:n ja Teatteri Siperian yhteistyön onnistumisen taustalla on tyylitajun ja omaan esiintymiseen kohdistuvan arvostelukyvyn yhtäläisyyksiä. Ne tekevät esitystapojen eroista kiinnostavalla tavalla yhteen sopivia. Tahdikkuus, huumori ja oman ammattitaidon kunnioittaminen pitävät tyylitietoisuutta yllä.”
”Ykskaks huomasin liikuttuvani, kun Unelmien Leijonanluolassa eräs kandidaatti unelmineen ei osannut sanallistaa asiaansa ja se piti sitten ilmaista liikkeen keinoin. Huh miten kaunista ja jotenkin vapauttavaa! Juuri näin!”
”Teos on koreografisesti upea liikkeellisesti. Siitä kiitos Samuli Roiniselle. Ohjauksesta vastaa vieraileva Piia Peltola, joka koko työryhmän kanssa on luonut lumoavan, välillä ahdistavan, mutta kuitenkin kauniin tarinan meistä kaikista ja meidän unelmista.”
”Kun lavalla on kuusi monilahjakasta esiintyjää, jotka pelaavat näin hyvin yhteen, niin sitä tuppaa ihmettelemään mikseivät eri tahot tee enemmän tämänlaista yhteistyötä. Siis vaikkapa juuri tanssijat ja näyttelijät. Tämä sakki osaa myös laulaa!”
”Varsinkin aikuisen vastuuta ja toimintaa esitys ravistaa. Esityksen kontekstissa aikuinen antaa nuorelle luvan unelmoida, vaikkei tuota lupaa ole kukaan koskaan ottanut pois.”
”Hieno, tunteita herättävä esitys!”
”Puhutteleva, monipuolinen – ja myös hauska ja viihdyttävä.”
”Tanssiosuudet teoksen alusta loppuun ovat oivaltavia ja puhuttelevia. /../ Tällaisessa teoksessa, jossa tanssi kohtaa teatterin, näkyy tanssin voima viedä viesti mieltä syvemmälle katsojaan. Tanssi puhuu sitä kieltä, mitä ihmisen sielu ymmärtää. /../ Viesti uppoaa solutasolle ennen kuin mieli ehtii edes reagoimaan. Suuri harppaus on kaiken kaikkiaan virkistävä, ajatuksia herättävä ja kaunis esitys. Vahva suositus!”